Onrust over kattenziekte

De afgelopen weken hebben we regelmatig vragen gekregen van katteneigenaren die zich zorgen maken over een uitbraak van kattenziekte. Dit is vooral naar aanleiding van een artikel in het AD en nu ook weer een uitbraak van kattenziekte in het asiel in Amsterdam.

In deze regio zijn gelukkig recent geen gevallen van kattenziekte bekend. Toch zijn er door het land wel regelmatig uitbraken van deze ziekte. Aangezien de ziekte vaak dodelijk verloopt is preventie erg belangrijk.

Wanneer uw kat niet of langere tijd geleden voor het laatst is gevaccineerd, raden wij u aan om hem/haar alsnog te laten enten. Een vaccinatie tegen kattenziekte geeft helaas niet levenslang bescherming.

Kattenziekte is een virusziekte die zich via direct contact, ontlasting, de lucht, via uw handen, kleding en schoenen en vlooien kan verspreiden. Het virus kan maandenlang in de omgeving overleven en het is ongevoelig voor veel ontsmettingsmiddelen. Voor kattenziekte is helaas geen directe behandeling. De kat moet de ziekte zelf overwinnen. Wij kunnen alleen symptomatisch en ondersteunend behandelen.

Een kat met kattenziekte kan de volgende symptomen vertonen: sloomheid, koorts, hevig braken, ernstige (bloederige) diarree en uitdroging. De ziekte verloopt vaak dodelijk.

De vaccinatie tegen kattenziekte met een verzwakt-levend virus geeft snel bescherming. Na 3 dagen is deze bescherming al optimaal. De vaccinatie is twee tot drie jaar werkzaam. Let wel op: wanneer uw kat voor het eerst gevaccineerd wordt, moet de vaccinatie na drie weken herhaald worden voor optimale bescherming.

Wij raden u dus aan om te zorgen dat de vaccinaties van uw kat (dit geldt ook voor binnenkatten) up-to-date is om zo kattenziekte geen kans te geven.

Wij staan altijd voor u klaar om al uw vragen te beantwoorden.