Tandheelkunde

Bij de tandheelkunde moeten wij allereerst een onderscheid maken tussen de gebitten en tandheelkunde van enerzijds de konijnen en knaagdieren en anderzijds die van katten en honden.

Konijnen en knaagdieren
Bij konijnen en knaagdieren hangen de meeste gevallen van gebitsproblemen samen met het niet goed doorgroeien of verkeerd afslijten van de elementen. Dit gaat soms alleen om de snijtanden, maar ook vaak om de kiezen die bijgewerkt moeten worden. Wij hebben zeer veel ervaring met het op een veilige manier bekijken en bijwerken van het gebit zonder dat een narcose nodig is. Als deze behandeling te veel stress of risico met zich meebrengt zullen wij de behandeling wel onder narcose moeten doen.

Katten en honden
Basis van de tandheelkundige behandelingen bij hond en kat bestaat uit een goede reiniging onder narcose. De reiniging wordt altijd afgerond met het polijsten en aanbrengen van een soort waxlaag over de elementen om nieuwe opbouw van tandplak te vertragen.

Een andere behandeling en onderzoek die bij ons kan gebeuren is het meten van de diepte van eventuele pockets om de mate van parodontitis te bepalen. Bij te diepe pockets kunnen wij via gingivectomie (met een elektrisch mes waarmee bloedingen meteen worden gestelpt) het slecht aansluitende tandvlees rond betreffende elementen wegnemen. Na gingivectomie is het eenvoudiger de tanden en kiezen schoon en daarmee gezond te houden.

Een behandeling die wij ook kunnen doen is het sealen van kiezen waarin putjes of fissuren (scheurtjes/geultjes) een risico op tandplak of gaatjes (caviteiten) vormen. Met name sommige honden hebben hier aanleg voor en dan kan het zinvol zijn op jonge leeftijd deze kiezen meteen te sealen als zij bijvoorbeeld gesteriliseerd of gecastreerd worden. Ten slotte kunnen wij bij bepaalde standsafwijkingen (bijvoorbeeld bij een scheve stand van hoektanden) orthodontie bieden.